Продовжуємо перекладати пости Стефані Окерман про лідерство через служіння — концепцію, яку важливо розуміти кожному скрам-майстру (посилання на попередні пости — наприкінці статті). Сьогодні поговоримо про те, як лідеру ухвалювати рішення, щоб люди виявляли ініціативу.

Перш ніж ви прочитаєте цей гайд, дайте собі чесну відповідь на запитання, чи щиро ви як лідер хочете служити людям. Пам’ятайте, що таке лідерство означає, що ви вимірюєте свій успіх успіхом ІНШИХ.

Допомагати іншим стати сильнішими та брати на себе більше ініціативи — один із кроків на цьому шляху.

Обираємо напрямок роботи

Ми вже знаємо, що потрібно утримуватись від вирішення проблем замість інших, дозволяючи людям вирішувати їх самостійно, навчатися та брати на себе більше відповідальності.

Уявіть собі компас із такими відмітками навігації на циферблаті:

  • Навчання
  • Фасилітація
  • Позначка «північ»
  • Коучинг
  • Активні дії
  • Бездіяльність

А тепер поверніться до складної ситуації, з якою маєте попрацювати. Це може бути ситуація на роботі, у співпраці з благодійною організацією, чи навіть проблеми з друзями або сім’єю.

Чи зараз саме час навчати людей якимось концептам та вмінням?

Навчання має бути формою служіння. Вчитель має пам’ятати, що люди найкраще навчаються на власному досвіді, а не слухаючи лекцію.

Наприклад, іноді мої скрам-команди просять мене навчити їх якимось концептам та технікам. Я погоджуюсь, якщо їм справді не вистачає знань чи досвіду, і моя підтримка допоможе заповнити прогалини. Я намагаюся допомогти їм знайти знання, які дадуть їм змогу впевнено розпоряджатися якимось аспектом їхньої роботи.

Можливо, вам як лідеру іноді доводиться навчати людей. А може ви організовуєте для них тренінги інших експертів.

До речі, перегляньте календар наших найближчих тренінгів

Чи час для фасилітації?

Фасилітувати означає створювати простір, який інші зможуть наповнити своїми ідеями та рішеннями, а не просто «проводити зустріч». Так, фасилітація зазвичай потрібна на зустрічах, але це не тільки про те, щоб дотримуватися порядку. Це про те, що Ліса Адкінс називає створенням «контейнера» у книзі Coaching Agile Teams.

Запитайте себе, чи має команда місце для співпраці, візуалізацій, творчості? Чи є у них час на те, щоб думати і працювати, не відволікаючись? Чи сформована в них довіра, що дозволяє експериментувати, помилятися, вчитися і зростати?

Наприклад, коли я працюю з організаціями, які хочуть перейти на аджайл, я фасилітую сесії групової роботи, щоб допомогти їм досягти ясності щодо їхнього становища, цілей та кроків на шляху до цих цілей. Для успішної фасилітації потрібно, щоб люди співпрацювали відкрито, не боялися ділитися ідеями і наражати їх на сумнів, відчували бажання і винаходити, і приходити до консенсусу.

Чи час вказати на північ?

«Вказати на північ» означає дати людям загальний напрямок, на кшталт Полярної зірки. Як лідер, який служить людям, ви робите це через ствердження ваших цінностей, бачення та принципів. Просто нагадуєте про них людині чи команді, допомагаючи прийняти правильне рішення. Легкого контакту буде досить: потім відійдіть убік і дайте можливість прийняти рішення самостійно.

Часто у спрямуванні команд допомагає сформована основа.

Чи час займатися коучингом?

Допоможіть своїм людям відчути зв’язок із тим, що для них важливо, прорватися крізь обмежуючі стереотипи і розвідати нові напрямки.

Наприклад, я застосовую коучинг для роботи з групами, які пропонують суперечливі рішення однієї проблеми. Я ставлю питання, які допомагають належним чином оцінити протилежну точку зору, розібратися, яким чином кожна з їхніх ідей призводить до бажаних результатів, і розробити творчі рішення, які допоможуть вийти за (нібито) межі можливого. Я допомагаю таким командам виробити власний шлях та взяти на себе відповідальність за свої дії та їхні результати.

Чи можна активно діяти, усувати бар’єри чи втручатися у будь-що заради безпеки команди?

Якщо процес організації вимагає багатьох зусиль, а значних результатів не дає, лідер служить людям, усуваючи бар’єри.

Вам також потрібно втрутитися, щоб захистити команду або емпіричний процес від наростаючого конфлікту.

Коли потрібно утриматися від дій?

Припустимо, у команди є всі знання та інструменти, щоб ухвалити рішення і досягти бажаного. Якщо ви нічого не зробите, це буде знаком, що ви довіряєте команді, а їхній досвід та їхня робота повністю належить їм. У прийнятті рішення не діяти покладайтеся на встановлені межі, загальні цілі та внутрішню мотивацію колег.

Питання для оцінки своїх дій

Ось кілька питань про робочі рішення, які допомагають мені підтримувати себе як лідера та проводити коучинг для інших лідерів:

  • Що допоможе цій людині чи цій команді рости та процвітати?
  • Що важливо зробити зараз?
  • Як це вплине на самоорганізацію?
  • Що найгіршого може статися? І чого це може нас навчити?
  • Що найкращого може статися? І чого ми навчимося у такій ситуації?
  • Як пропозиція моїх «ідей» та «допомоги» вплине на ініціативність і творчий потенціал команди?

Відповідаючи на ці питання, пам’ятайте, що вам потрібно зосередитись не на собі, а на команді. Забудьте про свій статус та про власне его. Оцінюйте короткострокові і довгострокові наслідки своїх рішень.

Пам’ятайте, кожен може стати лідером, який служить людям. Це може бути і скрам-майстер, і учасник команди, і менеджер, і лідер спільноти — але на всіх цих місцях лідер має перш за все порівнювати свої дії з автономією інших людей у ​​командах.

Перекладено та адаптовано командою BrainRain за матеріалами статті Stephanie Ockerman Servant Leadership 101: Empower and Enable Others – Part 2