Одна з перешкод на шляху до готового — брак командної співпраці. Стефані Окерман згадувала про це у своєму попередньому матеріалі.

Тепер же, на запит читачів, вона розписує, хто винен і що робити у кожній із проблемних ситуацій. А ми перекладаємо і доповнюємо цей суперцінний контент.

Співпраця — це те, що допомагає команді в цілому важити і означати більше, ніж просто суму значень кожного з її учасників. Співпраця дозволяє команді спільно працювати над поставкою одного елементу продуктового беклогу і разом рухатися до наступного. Співпраця дозволяє команді знаходити ефективні рішення складних проблем.

Якщо окремі особистості працюють окремо, наслідком є велика кількість частково зробленої роботи наприкінці спринту. Тобто, інкремент некорисний. Отже, щоб підвищити ефективність рішень і постачати корисні інкременти цінності до кінця кожного спринту, нам потрібно покращити співпрацю в команді.

А для цього потрібно розібратися з 4 проблемами, що не дають команді ефективно співпрацювати.

1. У команді бракує довіри

Ця проблема напряму пов’язана з командним володінням продуктом, про яке ми вже говорили раніше. Якщо є ця проблема, точно будуть і проблеми в напрямку командної власності. Ось кілька порад, що допоможуть вам сформувати довіру і покращити співпрацю в команді.

Використовуйте силу гейміфікації. Ігрове мислення та механіка дозволяють залучити людей до спільного вирішення проблем. Грайте в ігри, що допомагають зробити навчання видимим і дозволяють безпечно та весело співпрацювати.

Плануйте тімбілдингові активності, щоб познайомитися ближче і навчитися весело проводити час за межами роботи. Вплив можна максимізувати, якщо активність передбачає спільну творчість або ігри на формування команд. Разом можна робити що завгодно: ми варили пиво, грали у горщик удачі, брали участь у мистецьких майстер-класах, ходили в боулінг і грали в пляжний волейбол.

2. Члени команд не вміють працювати разом

Це часто трапляється, якщо люди працювали в відокремлених організаціях, де їхня посада диктувала види їх діяльності (наприклад, тестувальник, аналітик вимог, архітектор рішень). Це також часто трапляється, якщо люди звикли працювати над кількома проектами одночасно, оскільки характер та час роботи не дають можливості для співпраці. Ось кілька прийомів, які допоможуть вилікувати індивідуалізм у роботі.

Направте команду на який-небудь навчальний тренінг. Професійні Scrum-тренінги – це чудова можливість для Scrum-команд покращити співпрацю, оскільки вони два дні співпрацюватимуть, створюючи нове й генеруючи ідеї разом. Скоріш за все, їм буде комфортніше пробувати новий формат в умовах тренінгу, адже навчання — це безпечне середовище для експериментів.

Можна почати з тренінгу Professional Scrum Master — він чудово пояснює початківцям основи скраму

Почніть формувати у членів команди майндсет росту. Цей спосіб мислення заснований на вірі в те, що основні якості можна розвивати власними силами, і допомагає долати труднощі. Зокрема такі, як перехід від вузько визначеної ролі та набору навичок, відточених багаторічною практикою, до значно ширшої відповідальності в межах самоорганізованої, крос-функціональної Scrum-команди.

Ознайомтеся з парними техніками. Наприклад, парне програмування — це поширена техніка, в якій один програміст виконує роль драйвера, а інший — спостерігача, і вони часто міняються ролями, працюючи разом на одній станції. Однак парні техніки не обмежуються самим лише програмуванням. Ось вам коротке семихвилинне відео, де Прадіпа Нараянасвамі розповідає про парне тестування як тактику співпраці та навчання.

3. Середовище й інструменти не сприяють розвитку командної співпраці

Скрам не вимагає, щоб члени команди перебували в одному місці. Втім, таке перебування, звісно ж, сприяє покращенню співпраці. Якщо члени команди знаходяться в одній будівлі, але розосереджені по ній, створіть їм спільний командний простір.

Командний простір має бути комфортною територією, де людям буде легко працювати разом. Якщо ви закинете команду в холодну конференц-залу без вікон, не чекайте на успіх. Командний простір має поважати індивідуальні зони комфорту, залишаючи людям територію для їх речей і для спокійного виконання своєї роботи. Вам потрібна велика стіна або кілька дошок, щоб зберігати на них візуальну інформацію. Білі магнітні дошки в цьому плані найкрутіші.

Скрам-дошка допомагає команді планувати спільну роботу, не втрачаючи при цьому фокус на цілі спринту. Візуалізований прогрес навчає командному плануванню. Він допомагає розкривати дискусії про те, як вчасно зробити готовий інкремент, і на чому важливіше зосередитися далі.

Часом члени команд потребують тихого місця для роздумів або приватної розмови. Класно мати таке місце, яке не доведеться бронювати заздалегідь.

Якщо ж ви не можете розташувати команду в одному місці, скористайтеся інструментами для покращення співпраці. Бажано спілкуватися особисто, зі ввімкненими камерами. Зараз найрозповсюдженіший інструмент для такої комунікації — Zoom, але є й інші. У багатьох командах використовують Google Hangout, Google Keep і Microsoft Teams.

Усе вищезазначене працює і в віртуальних робочих середовищах.

Навіть маючи справу з віддаленими командами, намагайтеся час від часу зустрічатися вживу. Це особливо допомагає, коли команда лише формується, вводить серйозні покращення процесу чи рухає продукт у новому напрямку.

4. Члени команди бояться конфлікту

Співпраця в командах нерозривно пов’язана з конфліктами. І для здобуття найефективніших рішень, для вдосконалення наших командних навичок потрібен якраз здоровий, продуктивний конфлікт.

Які ознаки того, що члени команди уникають конфлікту? У робочому просторі або під час робочих сесій може бути відчутна тиша. Нові пропозиції рідко супроводжуються дискусіями або запропонованими альтернативами. Члени команди ходять скаржитися до скрам-майстра або до когось за її межами.

Тоді потрібно створити внутрішньокомандні домовленості, що включатимуть і те, як ми разом справляємося з конфліктами.

Створіть конфлікт самі. Так, ми вважаємо це правильним. Запропонуйте щось таке, що точно викличе дискусію. Знайдіть спосіб вислухати тих, хто не має сміливості подати голос. Один із таких способів — попросити всіх учасників дискусії написати свою думку на картці, а потім зібрати ці картки і роздати їх у рандомному порядку. Тоді попросити кожного зачитати і пояснити написане на картці або відповісти на це власною думкою. Це чудова техніка, що допомагає розкривати різні ідеї і підсилює командне обговорення альтернатив.

Навчіть членів команди оперувати конфліктом. Фокусуйтеся на ідеях, а не на особистостях. Збирайте інформацію і концентруйтеся на фактах. Можливо, варто повторити з командою цінності та принципи аджайлу та скраму. 

На цих речах ми зосереджуємо увагу на тренінгу для початківців Scrum Core 2.0

Підсумовуючи, хочеться сказати, що співпраця є критично важливою для самоорганізованих, крос-функціональних команд. Вона допомагає їм вирішувати складні задачі і постачати готову цінність щоспринту.

Джерело: scrum.org.