Одна з перешкод на шляху до готового інкременту — нечітко сформовані цілі спринту. Стефані Окерман згадувала про це у своєму попередньому матеріалі.

Тепер же, на запит читачів, вона розписує, хто винен і що робити у кожній із проблемних ситуацій. А ми перекладаємо і доповнюємо цей суперцінний контент.

Згідно зі Скрам Гайдом, ціль спринту — це мета, якої має досягти спринт через реалізацію частини продуктового беклогу.

Вона нагадує про те, чому ми працюємо над інкрементом.

Якщо ми маємо беклог спринту, тобто, його цілісний план, нащо нам ціль? 

Розробка програмного забезпечення — це складний процес, у якому багато невідомих. Через це ми не можемо скласти ідеальний план. Формуючи беклог спринту, ми розуміємо, що якась частина додаткової роботи з’явиться під час спринту. Про об’єм потрібно буде говорити ще раз. Тож ціль спринту забезпечує фокус на меті, якої ми хочемо досягти, і дозволяє бути гнучкими в обговоренні об’єму, не відхиляючись від цієї мети.

Є чотири основні труднощі, з якими стикаються скрам-команди під час створення цілі спринту, і в цьому матеріалі ми дамо кілька порад щодо їх вирішення.

1. Ціль спринту надто велика

Коли ціль спринту зібрана з кількох (наприклад, зробити X, Y і Z), ми розпилюємо увагу і втрачаємо гнучкість. Ось кілька причин, чому ми стикаємося з цим, і кілька способів змінити ситуацію.

  • Ми працюємо над кількома непов’язаними проєктами чи ініціативами. Впорядковуючи беклог продукту і плануючи спринт, потрібно розглядати як весь комплекс робіт в цілому, так і першочергові завдання.Намагаючись запхати в спринт забагато, ми ризикуємо його провалити: марнуємо час на переключення між контекстами і залишаємо собі замало простору для маневру.Якщо обрати одну ціль спринту здається неможливим, можливо, наші спринти надто довгі і не дозволяють бізнесу адаптуватися в достатній мірі.
  • Ми намагаємося виконати всі елементи беклогу продукту. Таке формулювання часто звучить на скрам-тренінгах. “Виконати всі елементи беклогу продукту” — це ціль, якої рахуйте немає, адже в ній не проходить готовий інкремент. Коли команда формує ціль таким чином, вона або не розуміє, що таке ціль спринту, або просто лінується сформувати її коректно. Не бійтеся витрачати час на формування правильної цілі спринту: це принесе свої плоди.
Про формування цілі спринту і роль власника продукту в цьому процесі говоримо на тренінгу PSPO
  • Нам здається, що команда працює гірше, якщо її не стимулює надвелика і надскладна задача. Це ознака менеджменту управління і контролю.
    Самоорганізовані команди, наділені достатньою владою, добре виконують свою роботу і без додаткових стимулів. Якщо їм вдасться виконати ціль спринту до його закінчення, вони самі ж і знайдуть, що корисного зробити за час, що залишився. А ви отримаєте більше функціоналу і можливість працювати над постійним удосконаленням елементів. Тож просто довіртеся команді.

2. Ціль спринту нечітка

Ближче до кінця спринту — чи вся команда згодна щодо того, чи вдалося досягти цілі спринту? Якщо ні, це явна ознака нечіткої цілі. Ось кілька порад, як зробити ціль спринту чіткішою.

  • Ще під час планування спринту задайте питання: “Як ми перевіримо, чи досягли цілі спринту?” Якщо відповіді різняться, якщо ви бачите, що розробники чи власник продукту сумніваються в відповідях, потрібно ще раз обговорити й уточнити ціль спринту.
  • Ціль спринту має піддаватися вимірюванню. Це допомагає зменшити суб’єктивність підходів і думок.
  • Під час планування спринту використовуйте техніку консенсусу, щоб перевірити, чи всі розуміють ціль спринту і згодні взяти на себе зобов’язання виконувати цю ціль. Цей спосіб також допомагає підтримати командне володіння продуктом.

Ось кілька зразків нечіткої цілі спринту і варіанти з нашими покращеннями.

Нечітка ціль спринту Чіткіша ціль спринту
Покращити функціональність кошика. Оптимізувати процес покупки, щоб забезпечити збільшення конверсії.
Покращити продуктивність. Пришвидшити завантаження сторінки на Х%.
Зайти в новий сегмент ринку. Зробити так, щоб у новому сегменті ринку стала доступною послуга Y.

3. Команда не звертає увагу на ціль спринту, коли він триває

Щоб зберігати фокус на цілі спринту, про неї потрібно пам’ятати.

  • Зробіть її помітною. Напишіть на скрам-дошці або поруч. Збільште шрифт. Виділіть кольором або помітною рамкою.
  • Навчіть команду обговорювати прогрес до цілі спринту на дейлі-скрамі. Розробники часто озвучують апдейти по своїх елементах беклогу, але рідко доходять до обговорення цілі спринту. Тож зробіть це частиною дейлі. Наприклад, спитайте команду наприкінці щоденного скраму: як гадаєте, ми рухаємося до цілі спринту? Чи потрібно щось переналаштувати? Чи заново обговорити об’єм роботи? Це допоможе покращити співпрацю в команді.
  • Нехай команда вимірює ціль спринту. Простежте, щоб вона залишалася видимою в командному просторі. Команда може відстежувати свою швидкість — так само вона може відстежувати і досягнення цілі спринту. Коли ця інформація видима, вона схиляє до роздумів. Історичні дані й тенденції можна потім обговорити на ретроспективі. Тільки майте на увазі: досягнення цілі спринту вимірюється не в відсотках (жодних вам 85%), а лише чітким “так/ні”.
Більше про це та інші задачі скрам-майстра — на тренінгу Professional Scrum Master від Scrum.org

4. Ціль спринту слабка

Ціль спринту має формувати мету команди. Вона має допомагати нам усвідомлювати, чи вдається нам просуватися до готового інкременту.

Адже люди хочуть робити щось, що має справжнє значення. Щось, що впливає на світ. Саме це — драйвер росту внутрішньої мотивації. Тож давайте думати, як зробити ціль спринту більш значущою для людей, котрі над ним працюють.

  • Нехай вона буде сконцентрованою на бізнесі або користувачах, коли це можливо. Що стане доступним користувачеві, коли ми запустимо цю фічу? Що покращиться в бізнесі, коли ми введемо ці оновлення?
  • Нехай вона фокусується на перевірці бізнес-гіпотез і отриманні фідбеку. Часом ми не розуміємо, що потрібно користувачам, чого вони хочуть. Часом цього не розуміють навіть самі користувачі. Продакт Оунер має отримувати зворотний зв’язок якнайраніше, щоб перевіряти гіпотези щодо цінності продукту для користувачів.
  • Нехай вона засновується на зменшенні ризиків. Розкриття технології або дизайну є важливою частиною зниження ризику. Якщо ми дізнаємося, що технологія не відповідає нашим потребам продуктивності, безпеки чи масштабування, завжди можна змінити напрямок. І чим раніше ми це усвідомимо, тим дешевше це нам обійдеться.

Насамкінець

Гарна ціль спринту допомагає команді концентруватися і гнучко взаємодіяти довкола створення готового інкременту до кінця спринту. Коректна ціль спринту допомагає команді розуміти мету і вплив того, що вони роблять, а це мотивує.

А ось вам бонус!

Завантажте чудовий шаблон Романа Піхлера для створення ефективних цілей спринту, перекладений і підготовлений для друку командою BrainRain.