На наших тренінгах периодично виникають питання про скрам і антипатерни.

Почавши практикувати аджайл в реальних проєктах, багато хто розуміє, що для успішної роботи мало свідоцтва з підписом “Scrum Master certification”.

Запрошуємо на сертифікаційний тренінг PSM I

Звідси — питання, які помилки найчастіше роблять початківці і як уникнути цих помилок. Публікуємо матеріал, в якому згадуються деякі типові проблеми.

Скрам-майстер як аджайл-менеджер

Словосполучення agile management — певним чином оксиморон. Головна мета будь-якої аджайл-практики — дати повноваження для вирішення проблеми тим, хто знаходиться найближче до неї. Іншими словами, команда за деякий час повинна стати самоорганізованою. А самоорганізованим командам потрібні коучі, ментори і слуги-лідери — хто завгодно, але не менеджери з класичним списком «менеджерських» обов’язків.

20+ антипаттернов в работе Скрам Мастера

Ось які антипатерни можуть з’являтися, коли скрам-майстер розуміє свої обов’язки як обов’язки менеджера:

  • Він вирішує, хто на зустрічі говоритиме наступним. Якщо учасники команди шукають очима скрам-майстра, перш ніж заговорити, це вірний знак: замість фасилітації він повернувся до ролі супервайзера.
  • Нав’язує команді бьорн-даун чарти. При такому антипатерні Scrum-майстер чимало часу вкладає в оновлення цих графіків. Якщо команді потрібні бьорн-даун чарти, в цьому немає нічого поганого, хоча їх в принципі можна замінити регулярно оновлюваною дошкою спринту. Якщо ж бьорн-даун чарти потрібні тільки для того, щоб звітувати, команді варто переглянути цю практику.
  • Менеджменту немає в принципі. Наприклад, до чого команді розробки займатися обліком зарплат? Навряд чи це додасть цінності для замовника. Самоорганізацію не варто розуміти як повне звільнення менеджера від роботи. Швидше це відсутність мікроменеджменту зразка фабрики General Motors 1926 року.
  • Намагається контролювати команду через показники особистої ефективності. Такими показниками можуть бути сторі пойнти кожного розробника за спринт. Це класичний спосіб протягти в аджайл принципи вертикального управління з чорного ходу.
  • Підганяє команду, щоб вписатися в дедлайн. Наприклад, скрам-майстер може доповідати вищим колегам про те, що команда не вписується в план спринту або в власні прогнози. Трапляються навіть такі вимоги у вакансіях: чітко дотримуватися графіку і змушувати команду в нього вкластися. Від них недалеко і до публічних покарань співробітників, що недопрацьовують.
  • Занадто піклується про гармонію в команді. Буває, словосполучення scrum master розуміється як обов’язок красиво заминати всі конфлікти і суперечності замість того, щоб відкрито розбиратися з ними на ретроспективі. Така поведінка видає маніпуляції і бажання вписатися в цінності організації, які суперечать принципам скраму.
Запрошуємо на сертифікаційний тренінг SAFe Scrum Master

Антипатерни при плануванні спринту

Ось що може піти не так при плануванні спринту:

  • Без заперечення приймається величезний беклог спринту. Команда регулярно береться за більшу кількість завдань, ніж їй вдалося б без викрутасів скрам-майстра. Вкінці спринту 50% завдань залишаються невиконаними, і їх перекидають в наступний спринт. Якщо таке увійшло в звичку, то команда практикує не скрам… а, наприклад, канбан із таймбоксами. Що теж непогано, тільки вам потрібно визначитися і дотримуватися однієї лінії.
  • У беклог беруть невпорядковані історії. Оцінювати здійснюваність історій, які надходять в беклог, — один із обов’язків скрам-майстра, і його порушення призводить до загальної нездатності виконати мету спринту. Так порушується один із принципів скраму — постачати готовий інкремент наприкінці кожного спринту (звичайно, мова не йде про позаурочні ситуації).
  • 100%-ва зайнятість. Власник продукту намагається втиснути в беклог максимум функціональної роботи, а скрам-майстер не відстоює той факт, що частина часу потрібна на розслаблення. Ефективність скрам-команди сильно знизиться, якщо кожен спринт не оцінює її технічний борг. Коли команда зайнята під зав’язку, вона завжди гірше працює в довгостроковій перспективі.
Запрошуємо на сертифікаційний тренінг PSM I

Антипатерни під час спринту

20+ антипаттернов в работе Скрам Мастера, Аджайл Блог 2018

Під час спринту теж можна спостерігати ряд антипатернів:

  • Порушення робочого потоку. Це втручання стейкхолдерів, якому хороший фахівець повинен запобігати. Приклади:
    • Скрам-майстер попускає стейкхолдерам у питаннях доступу до команди.
    • Він не суперечить лінійним менеджерам, які приходять до команди зі сторонніми завданнями.
    • Він не заперечує, коли менеджери запрошують розробників на непотрібні їм зустрічі як технічних експертів.
    • Беклог може змінитися посеред спринту, і заперечень не буде.
    • Їх не буде і в тому випадку, коли стейкхолдери спробують перетворити щоденний скрам на звітну сесію.
  • Розробники отримують додаткові завдання. Скрам-майстер дозволяє власнику продукту або будь-кому з зовнішніх співробітників ставити команді завдання (тоді як він повинен захищати її як самоорганізовану одиницю).
  • Скрам-майстер визначає технічні рішення. Таке буває, коли скрам-майстром стає колишній розробник, і команда звертається до нього за підказками.
  • Недостатньо підтримки. Роль скрам-майстра передбачає підтримку людей, які не справляються з завданнями. Наприклад, завдання створене на день, а розробник виконує його за два дні. У здоровій скрам-практиці такі завдання на дошці відзначають червоними крапками, а розробнику потрібно допомогти впоратися з труднощами. На жаль, іноді це правило ігнорують.
Запрошуємо на сертифікаційний тренінг PSM II

Антипатерни під час ретроспективи

20+ антипаттернов в работе Скрам Мастера

Нарешті, ось які проблеми трапляються на ретроспективах:

  • День сурка. Якщо ретроспективи не змінюються ні за структурою, ні за місцем, ні за тривалістю, то є всі шанси щоразу вирішувати одну і ту ж проблему — без шансів на хепі-енд.
  • “Я подумаю про це завтра”. Ретроспектива відкладається до наступного спринту. Але справа в тому, що ретроспектива потрібна не тільки для інспекції та адаптації. Це також момент уявного перезавантаження команди перед новим спринтом. Не проводити ретроспективу вчасно — означає порушувати темп команди і відкладати покращення на потім.
  • #NoRetro. Під час спринту скрам-майстер не збирає дані, які б стали в нагоді команді на ретроспективі. Це може бути ознакою його професійного вигорання.
  • Ретроспектива НЕ документується. Нотатки та відео з ретроспектив — не формальність, а спосіб підтримати належне серйозне ставлення до цієї зустрічі в команді.
  • Питання психологічної безпеки. Коли ретроспектива перетворюється в нескінченний пошук винних, а скрам-майстер нічого з цим не робить, програє вся команда.
  • Цькування в команді. Ретроспектива повинна бути безпечним способом зворотного зв’язку для всіх учасників команди, в тому числі мовчазних або, наприклад, не найпопулярніших у колективі людей. Якщо на ній хтось буде комусь погрожувати, а скрам-майстер не втрутиться, вона перестане бути безпечним місцем для висловлювань, і люди будуть її уникати. До речі, в Google вважають, що в ефективних командах час на висловлювання на зустрічах розподіляється порівну між учасниками.
  • Участь стейкхолдерів. Вони можуть приходити на огляд спринту, уточнення беклогу, щоденний скрам, не кажучи вже про розмови в перервах від роботи. Якщо і цього не вистачає, завжди можна призначити ще зустрічі. Але на ретроспективу стейкхолдери приходити не повинні — хороший скрам-майстер неодмінно про це подбає.
Запрошуємо на сертифікаційний тренінг Management 3.0

Перекладено й адаптовано командою BrainRain за матеріалом Age of Product.