«Як змінити людей в організації?»

Це невірне питання. Так у вас нічого не вийде.

Почніть із себе. Сконцентруйтеся на самовдосконаленні, і ви зі здивуванням виявите, як “обростете” людьми, у котрих за саморозвитком бракує часу скаржитися на колег і шукати винних серед оточуючих.

Менеджмент 1.0 – про те, як робити неправильні речі

У безлічі організацій звичною практикою є керувати людьми як машинами. Ми називаємо це Менеджментом 1.0. При такому стилі управління лідери виходять із того, що покращення цілого вимагає контролю, ремонту й заміни частин. Саме інженери розробили науковий менеджмент і командно-адміністративний стиль керівництва, доволі успішний у XX столітті: з попереднім проєктуванням, плануванням зверху донизу і командно-адміністративними структурами та процесами.

У таких структурах співробітник нижчої ланки – по суті раб, що не має ні права голосу, ні права на ініціативу, ні інтересу її виявляти, адже шанси, що його вислухають, украй малі. У таких структурах єдиний шлях “вгору” – по головах колег. Ставлення співробітників до вищого менеджменту найчастіше є сумішшю із заздрості й образи, ставлення менеджерів до співробітників – неуважне і зневажливе. Людина на нижчій ланці виконує накази, не задумуючись про їх доцільність. Менеджер переоцінює власну значущість, адже його ідеї не можна піддавати критиці навіть коли вони докорінно хибні. Успіх відділу чи всієї організації залежить від правильності припущень однієї-двох людей. Ризики вкрай високі.

Менеджмент 2.0 – про те, як робити правильні речі неправильно

На щастя, багато менеджерів тепер усвідомлюють, що працювати з людьми складніше, ніж із машинами. В організаціях рівня 2.0 усі визнають, що «найціннішим активом є люди» і що менеджери мають стати «лідерами через служіння». У той же час, керівники намагаються дотримуватися ієрархії.

У таких структурах людям начебто говорять правильні речі – про мотивацію, про делегування, про взяття на себе відповідальності й ініціативу. Та коли доходить до діла, прийняття навіть малозначущих рішень впирається в підпис директора, топ-менеджер просить команду щодня звітувати про об’єм роботи, а взяти відпустку можна лише після 7 кіл бюрократичного пекла.

Як результат, співробітники, що спершу повірили в добрі наміри менеджменту, впираються в стелю із нереалізованих надій, розчаровуються і втрачають мотивацію, продовжуючи працювати за гроші. Менеджери й самі не розуміють, що не так, приходячи до висновків, що це команда не готова до змін чи що самоорганізовані крос-функціональні команди – це вигадка, що не має нічого спільного з реальністю, принаймні в конкретному місці і в конкретній компанії.

Менеджмент 3.0 – про те, як робити правильні речі

Спробуйте розглянути свою компанію як спільноту чи місто. Ви можете робити що завгодно, якщо спільнота отримує користь і радість від вашої роботи. Це і є Менеджментом 3.0. У спільноті чи місті кожен несе й відчуває свою частину відповідальності за його успішність, просто відповідальність топ-менеджменту є більш глобальною.

У таких структурах люди не бояться виявляти ініціативу, брати на себе більше відповідальності, тому що не бояться покарання за помилку. Люди, що несуть відповідальність, ставляться до продукту як до власного, хвилюються про нього, думають про те, як його вдосконалити, у ванній, на прогулянці і на вихідних. Тому що не байдуже. Тому що вони відчувають покращення власних позицій разом із покращенням позицій продукту, а ще відчувають власну цінність і значимість в організації.

Приймаючи частину рішень всередині команд, не стикаючись із необхідністю узгоджувати з менеджером колір сьогоднішніх шкарпеток і порядок виконання задач, люди стають вільнішими. А це робить їх вмотивованими, креативними і допомагає зрештою ефективніше працювати в умовах складного, мінливого середовища.

Усі ми знайомі з поганим менеджментом (1.0), як і з менеджментом добрих намірів, котрими вистелено шлях самі знаєте куди (2.0). А ось зразків практик 3.0 – ще пошукати. Так що приходьте до нас навчатися Management 3.0! Це надзвичайно живий, ефективний тренінг, інструменти з якого ви зможете використовувати вже наступного дня після навчання.

Менеджер 1.0 VS менеджер 3.0: табличка

Менеджер 1.0 Менеджер 3.0
Переконаний, що ефективність залежить від його особистого контролю Знає, що об’єднана команда ефективніша за будь-яку окрему особистість
Концентрується на ролях і обов’язках Не прив’язується до ролей і позицій, і лише до спільної ефективності команди
Лікує симптоми Шукає причину
Тримає інформацію при собі. Вона – його ключ до тронної зали Відкриває інформацію, ділиться нею з командою. Вона – його ключ до постачання цінності
Часом слухає пропозиції команди Тішиться кожній ідеї та пропозиції команди
Дозволяє команді використовувати власні ресурси і час на власний розгляд лише коли по-іншому не можна Дозволяє команді користуватися ресурсами і часом на власний розгляд
Проводить річні рев’ю продуктивності відповідно до політики компанії Дає регулярний, частий особистий зворотній зв’язок і коучить працівників за потребою
Приносить вже прийняті рішення в команду Створює можливості для командного брейнштормінгу
Найближчі тренінги з Management 3.0