Щоденний скрам — звична зустріч для аджайл-команд. Та я досі стикаюся з тим, що деякі власники продукту і продакт-менеджери не певні, чи варто їм на неї ходити. У цьому пості Роман Піхлер зібрав рекомендації про те, чи варто PM і PO ходити на дейлі, коли це краще робити і як саме брати в ньому участь.

Порада 1: Пам’ятайте, нащо це потрібно

Ежедневный Скрам - блог по Аджайл Менеджменту

Щоденний скрам або, як його ще називають, дейлі стендап, створено, щоб допомогти команді розробки виконувати її роботу. Скрам-команда спільно визначає ціль спринту і несе відповідальність за те, щоб її досягти. Це включає щоденне відстеження прогресу і обговорення будь-яких необхідних змін. Щоденний скрам підтримує самоорганізацію в силу того, що для учасників команди він є приводом поговорити на такі теми:

  1. як вони прогресують;
  2. що планують робити далі;
  3. чи потрібна комусь допомога — чи є труднощі або блокери.

Щоденний скрам має проходити швидко — не більш ніж 15 хвилин. Його слід проводити щодня в одному місці в один час; на мій погляд, найкращий час — ранок.

Порада 2: Чи слід приходити?

Я раджу власникам продукту і продакт-менеджерам брати участь у щоденному скрамі принаймні двічі на тиждень. Це допомагає розуміти, що відбувається у діючому спринті, чи можете ви допомогти і як саме. Наприклад, ви можете помітити, що деякі історії користувачів виконані і можна влаштувати їх огляд; чи що команді незрозумілі деякі критерії прийому і потрібні ваші роз’яснення.

Також ви можете попросити команду уточнити елементи беклогу продукту чи, наприклад, оновити дорожну карту продукту.

Якщо ж ви працюєте над крупним продуктом і співпрацюєте з іншими відповідальними за цей продукт (власниками фіч або компонентів), зазвичай вам не потрібно ходити на дейлі-скрам. Замість нього ви берете участь у скрамі скрамів (SoS) — аналогові щоденного скраму, який часто використовують для фасилітації роботи кількох команд. Мені подобається проводити щоденні зустрічі SoS відразу після щоденних скрамів, куди приходять представники кожної команди розробки.

Нащо власнику продукту приходити на дейлі? Обговорюємо на тренінгу PSPO

В кожному разі, пам’ятайте, що вирішення проблем не входить в задачі цієї зустрічі. Тож вам не слід перетворювати її на воркшоп з роботи з беклогом або дорожною картою. Якщо ви бачите, що в учасників команди виникають питання про критерії прийому, наприклад, просто дайте на них відповідь після зустрічі. Якщо ж вам потрібна допомога команди в роботі над дорожною картою продукту, ви також можете організувати окрему зустріч.

Нарешті, не забувайте про баланс власних обов’язків. Це ж не лише співпраця з командою розробки, але також і зустрічі з клієнтами і користувачами, домовленості зі стейкхолдерами. Якщо ви фанатично відвідуєте щоденний скрам, перевірте, чи це не порушує рівновагу з іншими справами.

Порада 3: Не втручайтеся

Советы Продакт Оунеру - Скрам тренинги и Сертификации, Ажайл блог brainrain.com.ua

Ця зустріч потрібна в першу чергу не вам, а команді розробки. Утримуйтеся від спроб втрутитися в самоорганізовану активність команди: не призначайте задач, не критикуйте учасників особисто — це може ослабити автономію команди і її відданість справі. Якщо ви відчуваєте тривогу щодо того, як проходить спринт, скажіть про це чесно, але конструктивно. Не вказуйте команді, що їй робити. Керувати спринтом і досягати його мети мають учасники команди, ви ж маєте керувати продуктом і повним циклом його релізу (який складається з кількох спринтів).

Якщо члени команди дивляться на вас і розповідають, що вони встигли зробити, швидше за все, щось іде не так. Люди звітують вам про статус проєкту замість того, щоб взяти на себе відповідальність за свою роботу. У таких випадках поясніть їм, що відбувається, і попросіть звернутися не до вас, а одне до одного. Як варіант, ви можете припинити відвідувати щоденний скрам, поки не обговорите, як покращити процес, на наступній ретроспективі спринту.

Приходьте на Professional Scrum Master за підказками в складній справі скрам-майстра

Варто відмовитися від відвідування зустрічей також і тоді, коли вам складно втриматися від вказівок, кому що робити і яку дію за якою слід виконувати. Так ви допоможете команді самоорганізуватися і повністю контролювати свою роботу. При цьому слід розібратися, чому вам складно відпустити роботу і довірити її команді: тривогу викликає амбітна ціль проєкту? Чи, наприклад, спроможність команди виконати ціль спринту? Що ви можете зробити, щоб відчути себе спокійніше?

Порада 4: Дайте скрам-майстру робити свою роботу

Організация ефективного щоденного скраму — обов’язок скрам-майстра. Хоч якщо ви відчуваєте, що щось іде хибним шляхом — наприклад, що учасники команди не відстежують свою роботу, що вони не ходять на зустрічі чи спізнюються, або ж що щоденний скрам триває довше, ніж потрібно, — обговоріть ці проблеми зі скрам-майстром і командою розробки на наступній ретроспективі спринту. Та не беріть на себе обов’язків скрам-майстра.

Пам’ятайте: ваша робота — керувати продуктом, а не командою чи процесом. Якщо у вас немає скрам-майстра, він недоступний чи недостатньо кваліфікований, врахуйте, що це блок на шляху до створення успішного продукту. Спробуйте вирішити проблему — найміть нового скрам-майстра чи допоможіть розвинутися діючому.

Щоб дізнатися про вісім аспектів відповідальності скрам-майстра, відвідайте тренінг PSM 2

Перекладено й адаптовано командою BrainRain за матеріалами статті Романа Піхлера від 20 червня 2017 року.