Конференція ScrumDayUkraine 2021 — зовсім скоро! Ловіть early bird price, поки не відлетіла
01 Лютого, 2021 | 542 | 0.0  0.0

Що таке Agile і як його застосувати в бізнесі

Что такое Agile

Слово «Аджайл» (Agile) широко використовується для демонстрації продуктивності роботи. Однак зміст терміну часто лишається незрозумілим. Що ж це – дієвий інструмент чи набір корисних звичок? Здатність до швидкої адаптації чи напрацювання необхідних якостей? Усе це і навіть більше.

Agile – це спосіб мислення і філософія, якій відповідає сукупність підходів (Scrum, Kanban, ХР, Lean) і методів управління (Management 3.0). Вони допомагають:

  • концентруватися на цілях і потребах клієнтів;
  • спрощувати організаційні процеси;
  • розбивати проєкт на короткі цикли з деталізованим пропрацюванням найближчих етапів;
  • активно застосовувати зворотний зв’язок;
  • аргументовано збільшувати повноваження команд;
  • інтегрувати у повсякденний спосіб життя робочі інструменти швидкого реагування.

Ключова особливість методології Аgile полягає у створенні комфортних умов для максимальної цінності як результату роботи всієї команди. При цьому концепція підходить як для сфери IT-технологій, так і для ведення найрізноманітнішого бізнесу.

Популярні методи Аgile approach

Найбільш затребувані підходи з принципами аджайлу – це Kanban і Scrum. Перший метод вважається більш демократичним, а другий фреймворк – більш директивним.

Kanban підтримує існування кількох вузькопрофільних груп. Наприклад, спершу працюють аналітики, тоді веб-дизайнери, а тоді розробники. При цьому колектив може бути універсальним. Але ролей як таких у ньому немає.

Scrum – гнучка методологія з однією універсальною групою, до якої входять різнопланові фахівці. Ця Аgile-команда (Scrum-команда) не має формальних внутрішніх спеціалізацій, тобто, аналітик може допомогти з завданням розробнику, тестувальник  – дизайнеру і т.д. Крім того, у скрамі є дві ролі:

  • скрам-майстер (організатор), який консультує, фасилітує, навчає, коучить, тренує всю команду, власника продукту й організацію, а також адмініструє процес;
  • Рroduct Owner (власник продукту), що визначає хід проєкту відповідно до пріоритетів і вимог замовника.

Показники Аgile

Методологія має декілька метрик, які дозволяють проаналізувати ефективність на різних етапах роботи. До них відносять:

  1. продуктивність (метрики Velocity і Throughput), тобто, кількість виконаних задач на певних стадіях;
  2. якість, яка визначається відгуками зацікавлених сторін і часом, витраченим на підтримку продукту;
  3. прогноз (метрика capacity), що визначає кількість годин, доступних у наступному спринті (невеликому циклі поставки історій користувачів);
  4. бізнес цінність – індивідуальний показник для конкретного продукту.

Як працює Agile methodology

Аджайл – гнучкий підхід. Згідно з даною концепцією, працівники мають право на помилки, допущені при плануванні й оцінюванні проєкту. Адже все передбачити неможливо. Метою методології agile є мінімізація прорахунків і деталей, залишених поза увагою. Тут реально передбачити потенційні зміни чи доповнення, безболісно вбудувавши їх у робочий процес. Наприклад, багато цінних ідей виникає під час реалізації проєкту. То чому б не додати їх до плану, покращуючи кінцевий результат аж до стану досконалості?

Завдяки розбивці проєкту на малі задачі (їх іще називають історіями користувачів User Stories), легко визначити найважливіші. Пріоритетність – основа методу Аgile, що дозволяє фокусувати увагу на спринті, його меті чи визначеному результаті. Це дає високу ймовірність досягнення поставлених бізнес-цілей. Адже робоча група точно орієнтована на важливість задачі й не розмінюється в потоці вимог та запитів.

Аgile методи можна розпізнати за трьома основними характеристиками:

  1. мінімізація ризиків і втрат;
  2. робота в коротких циклах з постійним зворотним зв’язком;
  3. самоорганізовані команди.

Основні ідеї й принципи Аgile

Ключові цінності методології яскраво відображені в Аgile-маніфесті 2001 року, згідно з яким:

  1. Люди важливіші за речі.
  2. Документація, яку мало хто читає, не має перешкоджати роботі.
  3. Краще співпрацювати, ніж перечитувати контракт.
  4. Живіть, дихайте, змінюйтесь – якнайшвидше.

Фокус на взаємодії людей

Першорядним завданням Аgile process вважається підвищити важливість команди, мотивацію працівників, розширити спектр їх можливостей для самореалізації, а також самостійність у прийнятті важливих рішень. Так, вмотивований член команди інтенсивніше вкладається в роботу, надаючи якісний і швидкий результат. Доброзичлива обстановка в колективі, в свою чергу, сприяє зацікавленості працювати на благо продукту. А розширення повноважень дозволяє оперативно вирішити поставлену задачу, скорочуючи час, який слід було б витратити на узгодження.

Крім того, важливу роль відведено командному плануванню, в якому кожен є цінною частиною єдиного організму. Спільне обговорення задач, внесення пропозицій і вказівка на помилки допомагає швидкій адаптації і зменшенню кількості прорахунків у конкретній ситуації.

Фокус на потребах клієнта

Успіх справи багато в чому залежить від того, наскільки вона задовільняє потреби клієнта. Для цього в підходу Аgile є кілька дієвих інструментів.

  • Концентрація на потребах клієнта є не тільки у власника бізнесу, але й у всіх учасників проєкту.
  • Кожен працівник розуміє потреби клієнта, а також його побажання, очікування і страхи стосовно продукту.
  • Працівники «відчувають» замовника і сміливо пропонують своє бачення на певній ділянці роботи.

Таким чином, демократичний формат робочого процесу передбачає активну участь і високу мотивацію всіх працівників.

Фокус на цінності продукту

Згідно з model Аgile, необхідно замотивувати команду створити дійсно потрібний продукт (програмне забезпечення, послугу, товар). При цьому результат може відрізнятися від початкового запиту. Іншими словами, замовник не завжди може донести зміст завдання. Тому чітко розуміти потреби клієнта важливо, адже це дозволяє команді створити те, що йому насправді потрібне.

Переваги й недоліки Аgile

Основними перевагами методології є:

  • гнучкість і здатність підлаштовуватися під потреби замовника й ринку;
  • отримання на виході досконалого продукту, який проходить перевірки вкінці кожного спринту;
  • чудова адаптивність.

До недоліків відносять:

  • часто відсутність конкретного терміну для релізу всього Продукту через регулярні зміни;
  • необхідність наділяти команду повноваженнями;
  • незворотність культурних змін в усій організації;
  • тривалість і вартісність Agile-трансформації.

Аgile – сучасний і зручний формат управління, здатний вирішити проблеми класичного проєктного менеджменту. Тому він високо цінується там, де потрібно створювати інноваційні проєкти. Разом з цим, його концепція ефективна у процесній діяльності (наприклад, кафе швидкого обслуговування). Також він ідеально підходить для розвитку проєктів у сфері IT-технологій, маркетингу, реклами і PR-діяльності.