Відчуйте силу колективного розуму. Розвивайте поведінку, що допомагає великим групам. Генеруйте більше потоків ідей.

Звільняючі структури (Liberating Structures) — це колекція патернів взаємодії, які дозволяють розв’язати руки й залучити до дії кожного учасника групи — як екстравертів, так і інтровертів, як лідерів, так і послідовників. У цій статті на основі матеріалів журналу The Liberators ми познайомимо вас зі структурою “Мудрі натовпи”.

“Відчуйте силу колективного розуму…” Звучить спокусливо, чи не так? Та що відбувається, коли ви насправді просите групу про допомогу, ніяк не контролюючи її розмислів? З нашого досвіду, люди швидко роблять висновки, запалюються добрими намірами і пропонують цілу купу книг, порад і пропозицій. І все це — без глибокого усвідомлення проблеми.

Мета мудрих натовпів

Мудрі натовпи існують, щоб збирати крихти колективної мудрості. Ця структура створює простір, де люди можуть отримати допомогу з їхніми проблемами і співпрацювати з іншими, розвиваючи і практикуючи взаємопоміч.

Спершу ми розглядали цю структуру як ту ж трійка-консалтинг, тільки з більшою кількістю консультантів. Та зараз розуміємо, що просто не бачили повної картини, особливо за використання її у великих групах. З часом ми виявили, що мудрі натовпи дають не лише вирішення конкретної проблеми в моменті. Вони розвивають вміння команди допомагати одне одному. Тож сьогодні цінність мудрих натовпів ми бачимо у навчанні груп і команд спершу слухати і розуміти, а вже потім — розглядати й уточнювати пропозиції.

Під час мудрих натовпів допомогу отримує не лише один клієнт. Інформаційний простір групи збагачується новими ідеями та пропозиціями.

Ми також виявили, що мудрі натовпи допомагають генерувати потік ідей. На цю тему можете почитати книгу психолога і інформатика Алекса Пентланда “Social Physics” (“Соціальна фізика”). У ній він якраз досліджує, як соціальне навчання отримує вигоду від безперервного потоку ідей, зокрема ідей аутсайдерів. Об’єднуючи людей в велику групу і запитуючи про пропозиції, мудрі натовпи генерують збільшення потоку ідей. Навіть коли адресована проблема ніяк вас не стосується, почуте на зустрічі може допомогти розв’язати конкретно ваші труднощі.  І чим різноманітніша група працює в межах мудрих натовпів, тим кращим виявляється результат.

Автори цієї структури — Генрі Ліпманович і Кейт Маккендлес.

Як фасилітувати мудрі натовпи у великих групах

Для мудрих натовпів потрібно як мінімум четверо учасників. У разі такої малої групи фасилітація ідентична трійці-консалтинг з кількома консультантами. Тож ми не описуємо її тут, натомість пропонуємо покрокову фасилітацію мудрих натовпів у великих групах.

  • Організуйте простір у приміщенні. По центру поставте стільці колом. На одному з них сидітиме клієнт (людина з проблемою), на інших — первинна консалтингова група. Навколо цього кола розташуйте невеликі групи стільців для груп-сателітів.
  • (2 хвилини) Оберіть клієнта, який потребує допомоги у вирішенні проблеми. Попросіть 3–5 волонтерів стати його первинними консультантами. Запросіть їх зайняти місця в колі, решту — сформувати невеликі групи по 3–4 людини і розташуватися на стільцях довкола.
  • (5 хвилин) Клієнт озвучує проблему, описує контекст і просить про допомогу. Решта уважно слухають. На онлайн-сесіях ми часто просимо групи-сателіти вимкнути веб-камери і мікрофони, щоб видно було тільки клієнта і первинну консалтингову групу.
  • (10 хвилин) Первинна консалтингова група задає уточнюючі питання клієнту так, щоб усі чули і питання, і відповіді (можна користуватися мікрофоном).
  • (1 хвилина) Клієнт відвертається від первинних консультантів. Він мусить повернути стілець і сісти спиною до первинної консалтингової групи. І хоч дехто намагається згладити соціальну незручність, обертаючись частково або просто закриваючи очі, це неприпустимо. Навіть найменша зміна виразу обличчя клієнта вплине на ідеї консультантів. Тож простежте, щоб клієнт дійсно повністю відвернувся від групи (в онлайні — вимкнув камеру і мікрофон).
  • (7 хвилин) Первинні консультанти розглядають проблему і діляться ідеями, задають одне одному додаткові запитання і пропонують свої ідеї. Вони працюють одне з одним, без клієнта. Клієнт не відповідає їм у жодній формі. Натомість, записує почуте.
  • (10 хвилин) Вислухавши рекомендації первинних консультантів, групи-сателіти спілкуються між собою, критикуючи ідеї первинної консалтингової групи і генеруючи власні рекомендації клієнту. У цей час клієнт повертається обличчям до первинної групи і обговорює з ними корисність почутого.
  • (10 хвилин) Якщо у вас небагато груп-сателітів або багато часу, попросіть кожну групу озвучити одну критику і одну рекомендацію, яких вони не чули раніше. Група може пропустити свою чергу, якщо її рекомендацію вже озвучили раніше. При великій кількості груп ці рекомендації можна зібрати на стікерах або у спільному робочому просторі (нам подобається Mural).
  • (5 хвилин) Клієнт дає консультантам відгук, підкреслює, що корисного він почув і що цінного отримав від структури.
  • Повторіть мудрі натовпи з іншими клієнтами. Або повторіть раунд із тим же клієнтом, щоб розглянути проблему глибше.

Приклад мудрих натовпів онлайн. Клієнт (на фото) отримав допомогу від групи з 5 первинних консультантів і 15 груп-сателітів (55 консультантів).

Приклади мудрих натовпів

  • Ми часто використовуємо мудрі натовпи у спільноті скрам-майстрів The Liberators як спосіб давати і отримувати допомогу, а також здобувати нові ідеї від аутсайдерів.
  • Мудрі натовпи слугують одним з інструментів для внутрішніх майстер-класів, на яких групи навчаються вирішувати проблеми. У цьому випадку один клієнт береться бути “власником” проблеми і отримує допомогу від людей з різних команд та відділів.
  • Мудрі натовпи можна використовувати під час мультикомандних ретроспектив, щоб долати спільні труднощі. Також їх можна періодично використовувати у внутрішній спільноті практиків скраму, щоб підтримувати й навчатися одне в одного.
Professional Scrum Master II (PSM II): деталі, ціна, реєстрація

З якими Liberating Structures можна комбінувати мудрі натовпи?

Кожна звільняюча структура має певну мету. Мета мудрих натовпів — скористатися перевагами колективного розуму — дозволяє використовувати до або після них наступні структури:

  • Звіт про спілкування в межах мудрих натовпів можна підбити швидкою структурою “Що? І що з того? І що тепер?”. Також можна використати спонтанний нетворкінг.
  • Виявити потенційні труднощі можна з допомогою краудсорсингу 25/10.
  • Перед мудрими натовпами можете спробувати TRIZ, щоб виявити, як групи можуть забезпечити найгірший можливий результат мудрих натовпів. Це допоможе людям сконцентруватися на власній поведінці.
  • Якщо проблема належить більше, ніж одному клієнту з групи, в якості фолов-апу можете організувати простір варіантів або Shift & Share, щоб глибше проаналізувати деякі з пропозицій членів групи.

На завершення

Може здатися, наче мудрі натовпи спрямовані суцільно на те, щоб допомогти одному клієнту. І хоч ця функція також є, не обмежуйтеся тільки нею. Мудрі натовпи допомагають групам формувати поведінку і вміння слухати, розуміти, критикувати і розвивати ідеї. Також вони збільшують потік ідей, стимулюючи людей розглядати нові точки зору.

По закінченню люди часто коментують, як їм сподобалися мудрі натовпи. Допомогти комусь, кому це потрібно, і співпрацювати задля цього з іншими — це надихає. І навіть якби це було єдиною причиною спробувати мудрі натовпи у вашій команді, організації чи спільноті, її було б достатньо.

Знаєте, де можна детально познайомитися зі звільняючими структурами і зрозуміти, як вони працюють, через реальні ситуації? На поглибленому тренінгу для скрам-майстрів PSM II. Якщо ваш рівень вже дозволяє працювати зі складними й високоефективними техніками фасилітації, а сертифікату PSM II ще немає, цей тренінг — саме те, що треба.