«Як будівельник має розуміти, що будує, щоб використовувати молоток ефективно і за призначенням, так і керуючі ощадливим виробництвом повинні мати бачення, щоб на повну використовувати переваги наших інструментів. Ключ до цього — глибинні розмисли про ціль, процес і людей.»

Джеймс Вомак

Що таке методологія Lean

Почнемо з того, що Lean — не методологія, а філософський принцип. Головна його ідея — максимізувати цінність для споживача, мінімізуючи витрати. Простіше кажучи, більше цінності = менше ресурсів.

Як це?

Усе дуже екологічно. Lean прагне до реалізації ідеалістичного принципу zero waste (ніщо не робиться намарне). Для цього потрібно мінімізувати ресурси, що витрачаються неекономно, на непотрібні, надто витратні чи недостатньо прибуткові й безперспективні напрямки.

Мислення за принципом Lean, або ж ощадливе мислення, фокусується вже не на оптимізації керуючої вертикалі — окремих технологій, активів і вертикальних відділів. Натомість ми вчимося оптимізувати потік продуктів і послуг крізь усі потоки створення цінності, що проходять по горизонталі крізь технології, активи й відділи напряму до клієнтів.

Усуваючи втрати в усіх потоках створення цінності, а не в окремих їх точках, ми здобуваємо процеси, що вимагають менше людських зусиль, менше місця, менше капіталу і менше часу для виробництва зі значно меншими витратами і меншою кількістю дефектів порівняно з традиційними бізнес-системами. Керувати інформацією стає простіше і точніше. Компанії можуть реагувати на побажання клієнтів, пропонуючи широкий спектр послуг, високу якість, низьку вартість і надзвичайно короткий час виконання замовлення. 

Звучить як казка, правда ж?

Та ця модель успішно працює в багатьох світових компаніях. Поглянемо, з чого все почалося.

Як створювали Lean

Доктор Тайічі Оно на виробництві Toyota

Генрі Форд ввів масове виробництво — систему, що дозволяє виготовляти великі об’єми стандартизованої продукції. Форду вдалося скоротити час на виготовлення і збірку компонентів автомобілів з кількох годин чи навіть днів до кількох хвилин. На відміну від ремісничого виробництва, система масового виробництва постачала ідеально підігнані і взаємозамінні компоненти, що дозволило Ford Motor Company виготовити більш ніж 15 мільйонів автомобілів Model T у період з 1908 по 1927 рік.

У 1950 році Ейдзи Тойода, племінник засновника заводу Toyota Сакічі, брав участь у трьохмісячному візиті на завод Ford Rouge у Дірборні, штат Мічіган. Тоді це підприємство було найскладнішим і найбільшим виробничим активом Ford. Завод виготовляв майже 8000 автомобілів на день, коли Toyota створювала 2500 на рік.

Проаналізувавши виробничу систему Ford, Ейдзи Тойода зрозумів, що їхня система масового виробництва не підходить для Toyota. Японський ринок був надто маленьким і різноманітним для масового виробництва. Вимоги замовника варіювалися від автомобілів для домогосподарок до люксових спорткарів. 

Використовуючи деякі ідеї Ford, у співпраці з доктором Тайічі Оно, Toyota вдалося розробити нову виробничу систему. Підібравши обладнання правильного розміру і з самоконтролем, вони змогли виготовляти рівно стільки продуктів, скільки було потрібно, швидше, дешевше, якісніше і, головне, не втративши різноманітності свого модельного ряду!

Термін “lean” використовувався для опису виробничої системи Toyota в пізніх 1980-х.

Виробнича система Toyota (Toyota Production System)

Виробнича система Toyota (TPS) створена на основі двох концепцій:

  • «Дзідока» (автоматизація з людським дотиком), коли при виникненні проблеми обладнання негайно зупиняється, попереджуючи виробництво дефектних продуктів;
  • Just-in-Time, у якій кожен процес виготовляє тільки те, що потрібно, коли потрібно і в потрібній кількості.

Джеймс Вомак і Ден Джонс охарактеризували організацію Toyota і її ланцюжки постачань у книзі Lean Thinking (у перекл. Ощадливе виробництво), з якої народився цілий напрямок у бізнесі. Згодом ці автори створили дві найвідоміші освітні Lean-організації: Lean Enterprise Institute (Вомак) і Lean Enterprise Academy (Джонс).

Lean для продуктів і послуг

Існує упередження, начебто Lean підходить лише для виробництва. Та це ілюзія. Lean можна застосовувати в будь-якому бізнесі й будь-якому процесі. Воно — не тактична програма, як і не програма зниження витрат. Lean — це спосіб мислення та дії всієї організації.

Компанії в усіх галузях і сферах послуг, включаючи охорону здоров’я і державні органи, використовують принципи ощадливого виробництва як спосіб мислення та дії. Щоправда, безліч із них надають перевагу невикористанню слова «ощадливе виробництво», маркуючи систему власним іменем (як вийшло з виробничою системою Toyota чи бізнес-системою Danaher). Таким чином вони підкреслюють, що ощадливе виробництво — це не короткочасна програма скорочення витрат, а спосіб роботи компанії. Слово «Lean-трансформація» часто використовується для характеристики компанії, що переходить від старого способу мислення до ощадливого мислення. Адже це вимагає тривалої перспективи й наполегливості.

Запрошуємо на сертифікаційний тренінг SAFe Lean Portfolio Management

Ціль, Процес, Люди

Вомак і Джонс радять і менеджерам, і виконавцям, включеним у Lean-трансформації, подумати про три фундаментальні бізнес-задачі, які потрібно враховувати при трансформації всієї організації.

Ціль: Які проблеми споживачів має вирішувати організація, щоб досягти власних цілей добробуту?

Процес: Як організації оцінювати крупні потоки цінності, щоб переконатися, що всі їх етапи є цінними, спроможними, доступними, адекватними, гнучкими і пов’язані між собою потоком, витягуванням і вирівнюванням?

Люди: Як організації переконатися, що кожен важливий процес має свого відповідального за постійну оцінку потоку цінності з точки зору бізнес-цілей і ощадливості? Як зробити кожного причетного до потоку цінності активно залученим у його розвиток і постійне вдосконалення?

Щоразу, на кожному етапі згадуючи про ці питання, ви зможете ввійти в Lean-трансформацію так безболісно, як це лише можливо в умовах вашої організації.

Lean і Agile – не одне й те ж

Agile і Lean — різні системи інтерпретації живого всесвіту організації, що складається з людей. 

Agile — про людей

Система Agile народилася в айтішників як рішення їхнього болю довкола людських відносин. Вона — про організацію взаємодії людей і команд, про правильне залучення й мотивацію, про гнучке й ефективне реагування цих людей і команд на роботу в умовах постійної мінливості інструментів і задач. 

Lean — про процеси

Система Lean народилася на виробництві як спосіб розрядити труднощі довкола неорганізованих процесів. Вона сфокусована на вибудовуванні й постійному вдосконаленні процесів із мінімізацією втрат.

І коли адепти обох філософій зрозуміли, що людям без процесів, а процесам без людей ніяк не обійтися, народилася мрія про ефективну, захоплену й залучену команду, що гнучко реагує на зміни і самоорганізовується довкола досконалих процесів, побудованих на принципах постійного вдосконалення.

Agile/Lean підхід: Agilean

Ті, хто об’єднує практики Agile, Scrum, Lean і Kanban, лише виграють. Як вам, до прикладу, супер-комбо з DMAIC в форматі скраму? Замість ретроспективи провести кайдзен-сесію і подивитися, що вийде? Розписати етапи зачистки втрат на канбан-дошці і переносити їх у Done по готовності?

Це і є легендарне царство Agilean, засноване на чотирьох цінностях:

  • вільної комунікації;
  • психологічної безпеки;
  • безперервного розвитку;
  • гнучкості.

Там, де Lean + Agile = любов, увага приділяється і людям, і процесам, а причетність до організації стає предметом гордості для кожного з працівників.

А ви як? Гнучкі? Ощадливі? Чи тільки вчитеся? 😉