Не таємниця, що скрам-майстер і власник продукту — дві самостійні ролі, що доповнюють одна одну, несумісні в одній людині. На жаль, у реальному житті трапляється, коли скрам-майстер не підтримує власника продукту, частково виконує його обов’язки чи взагалі відсутній у команді. Ця стаття — про те, як організувати продуктивну взаємодію виконавців цих ролей у команді: про різницю між ними, а також про те, чого вони можуть очікувати одне від одного.

Власник продукту і скрам-майстер

У матеріалах експертів зі скраму за словами “difference between Scrum Master and Product Owner” (різниця між скрам-майстром і власником продукту) ховається сумна істина: якщо хтось із них неефективно виконує свою роль, іншому доведеться несолодко.

Власник продукту відповідальний за успіх продукту — тобто, за створення такого продукту, який гарно служитиме користувачам і клієнтам, а також виконуватиме бізнес-задачі. Людина в цій ролі має взаємодіяти з користувачами і клієнтами, внутрішніми стейкхолдерами, командою розробки і скрам-майстром, як показано нижче.

У сірому серці на цій схемі знаходиться скрам-команда, яка складається з власника продукту, скрам-майстра і крос-функціональної команди розробки.

Скрам-майстер відповідає за успіх процесу, тобто за те, щоб власник продукту і команда діяли при розробці продукту коректно і за скрамом, за фасилітацію змін в організації і за те, щоб сформувати в ній гнучкий робочий процес. Для цього він має співпрацювати з власником продукту, командою розробки, HR-відділом та бізнес-групами, на які в організації впливає скрам.

Успіх в ролі як скрам-майстра, так і власника продукту вимагає адекватних навичок, часу, зусиль і сконцентрованості. Поєднувати ці ролі (коли людина — той самий нещасний Product Owner and Scrum Master) — не лише важко, але й неминуче призводить до того, що деякі важливі обов’язки не буде виконано. Якщо ви — власник продукту, не чіпайте роботу скрам-майстра!

Чого чекати власнику продукту від скрам-майстра

Скрам-майстер має навчати команду так, щоб її учасники розробляли якісний продукт, фасилітувати зміни в організації, щоб вона працювала за скрамом, і допомагати власнику продукту виконувати роботу якісно. Конкретніше його дії розкриті нижче.

Запрошуємо на сертифікаційний тренінг Professional Scrum Master I

Коучинг команди

  • Допомагає команді вдало співпрацювати, керує її роботою так, щоб команда бралася за реальні задачі і була надійною в розробці інкрементів.
  • Підтримує роботу команди з власником продукту над беклогом продукту.
  • Забезпечує продуктивне робоче середовище для команди.

Організаційні зміни

  • Працює з топ-менеджментом, HR-фахівцями та іншими бізнес-групами над необхідними для скраму організаційними змінами.
  • Пояснює стейкхолдерам, що дає скрам і чим він відрізняється від попереднього способу роботи, показує їх ролі в аджайл-процесі, забезпечує їхню підтримку і лояльність.
  • Вирішує конфлікти між різними ролями, наприклад, між власником продукту і продакт-менеджером чи між продакт-менеджером і прожект-менеджером.

Коучинг власника продукту

  • Допомагає власнику продукту вибрати потрібні техніки й інструменти продакт-менеджменту.
  • Підтримує власника продукту в прийнятті рішень про продукт і в питаннях влади та впливу.
  • Допомагає затвердити в організації аджайл-практики продакт-менеджменту.

Скрам-майстер підтримує власника продукту так, щоби той/та зміг/змогла сконцентруватися на своїй роботі: забезпечити розробку потрібного продукту з потрібним досвідом користувача (UX) і потрібними фічами. Якщо скрам-майстер не може надати таку підтримку, потрібно поговорити з ним/нею і дізнатися, в чому річ. Власник продукту не повинен виявляти надлишкову ініціативу і брати на себе роботу скрам-майстра. Якщо у вас скрам-майстра немає, покажіть керівнику список його обов’язків і поясніть, чому ця роль потрібна в команді.

Запрошуємо на сертифікаційний тренінг Professional Scrum Product Owner

Чого скрам-майстер може очікувати від власника продукту

Рука руку миє, так що і скрам-майстер матиме певні очікування від власника продукту. Ось їх перелік.

Бачення і стратегія

  • Формулює для команди віжен — бачення того, як розвиватиметься продукт.
  • Пояснює особливості ринку, торгову пропозицію і бізнес-задачі продукту.
  • Ставить цілі продукту й релізу на найближчий час (наприклад, на півроку).

Робота над продуктом

  • Проактивно працює над беклогом продукту. Оновлює його відповідно до нових інсайтів і дивиться, чи достатньо в ньому виконаних елементів.
  • Задає напрямок роботи і встановлює пріоритети. Може домовлятися про сесії пріоритизації.
  • Запрошує потрібних людей і обирає потрібні техніки збору даних і зворотного зв’язку, наприклад, запрошує користувачів на огляд чи юзабіліті-тестування.

Співпраця

  • Відповідає на питання, проводить час із командою.
  • Підтримує процес, відвідує івенти спринту.
  • Керує стосунками зі стейкхолдерами, приймає відповідальні рішення; відмовляє у виконанні деяких прохань та запитів.

Перекладено й адаптовано командою BrainRain за статею Романа Піхлера Every Great Product Owner Needs a Great Scrum Master

Перегляньте наші найближчі тренінги для скрам-майстрів і власників продуктів