Набір практик, які називають аджайл-методологією (Agile Methodology) — хоч це не завжди методології — є актуальним не тільки для роботи в IT. Багато організацій стали гнучкішими та швидшими, освоївши гнучке мислення, багатьом вдалося масштабувати аджайл на всі відділи. Аджайл активно використовується в маркетингу, освіті та навіть автопромисловості.

Але якщо ваша команда нетехнічна (не зі сфери IT), є можливість зіткнутися з деяким опором до змін. Це добре. Критика аджайлу допоможе вам втілити таку його цінність, як постійне поліпшення. Щоб мотивувати будь-яку команду працювати за аджайлом, варто насамперед продемонструвати їй цінність, яку дає гнучкий спосіб мислення.

Аджайл методология : работа по Аджайлу в нетехнических командах

Не призначайте — підтримуйте

Аджайл-методології (на жаль) бувають перенасичені модними слівцями і приписними практиками. 

“Процес, у маніфесті якого сказано “люди важливіші за процеси”, сам по собі став обумовленим процесом.”

Dipanjan Munshi

Щоб уникнути негативу, не впроваджуйте аджайл як набір розпоряджень. Подавайте це як культурну практику чи новий підхід до роботи. Майте на увазі, що успішна аджайл-культура допоможе підвищити незалежність колег, їхню довіру та особисту відповідальність. У традиційній системі менеджмент відповідає і за провали, і помилки. У гнучкій системі відповідальність несуть відповідальні особи.

Важливо, щоб аджайл-трансформація відбувалася більш-менш органічно. Ніхто не хоче постраждати від чергової нечіткої стратегії, нав’язаної згори. Це саме те, із чим аджайл покликаний боротися.

Аджайл методология : работа по Аджайлу в нетехнических командах

Перетворюйте не відразу, а ітераціями

У полі аджайлу сформувалося багато практик; впроваджуйте їх не всі одразу, а ітераціями, і ви зможете уникнути культурного шоку, на якому зупинилися багато трансформацій. Для початку можна пробувати скрам та канбан [коментар BrainRain: ще простіше буде починати з окремих практик, наприклад, Management 3.0, тому що скрам та канбан вимагають повної перебудови системи роботи]:

Коли тренінг із Management 3.0?
  • Канбан. У канбані використовуються дошки з картками, які позначають частини виконуваної роботи. Наближаючись до стану готовності, такі частини рухаються зі стовпчика у стовпчик на дошці. Так командам простіше пристосуватися до того, що пріоритети часто змінюються. А уникнути переключання контексту та перевантажень командам допомагають обмеження WIP (work in progress).
  • Скрам. Скрам підходить для організованої командної роботи та постійних покращень (для цього в ньому існують зустрічі під назвою ретроспективи). Він порівняно складний у плануванні (на відміну від канбану) і побудований на ітераціях фіксованої довжини, так що командам простіше зрозуміти і збільшити свою швидкість. У командах працює скрам-майстер — людина, яка фасилітує зустрічі, прибирає блоки в роботі та загалом допомагає команді впоратися з роботою.

Якщо ви хочете перейти до масштабованого аджайлу, плануйте перехід особливо ретельно і поетапно. Наприклад, у компанії XSCALE Alliance використовують команди, що немов зв’язані між собою міцними нитками. Спочатку кілька мотивованих людей об’єднуються в команду та починають працювати за аджайлом, заміряючи, як змінюються метрики продуктивності. Потім, коли ефективність доведена, команда поділяється, як клітина, та її представники починають працювати інших командах. Так зміни відбуваються природно, не підриваючи ладу в організації. Трансформація ітеративна, і перехід до аджайлу сам собою гнучкий.

Аджайл методология : работа по Аджайлу в нетехнических командах

Не фокусуйтеся на різниці між розробкою програмного забезпечення та сферою зайнятості ваших команд

Буває важко прив’язати ідею про “постачання працюючої програми” до інших сфер зайнятості. Головний контр-аргумент зазвичай такий: 

“Ми надто сфокусовані на якості, щоб перейти до цієї практики”.

Такий підхід свідчить про незнання основних принципів аджайлу. Аджайл не вимагає жертвувати якістю заради швидкості. Швидше це спосіб досягти найкращої можливої якості без застрягання в процесах та бюрократії.

Концепцію створення “працюючого ПЗ” легко перенести в будь-яку сферу. Це просто та перша позначка, на якій ваша діяльність починає приносити користь споживачам. Визначте, що для вашої команди “працююче ПЗ” та “кінцевий користувач”. Так ви зрозумієте, від якого першого елемента відштовхуватися, щоб отримувати зворотний зв’язок на кожному етапі шляху.

Вам також не завжди потрібно говорити “рідною” мовою аджайлу. Він і справді з’явився в IT-середовищі і може бути незрозумілим у нетехнічних командах. Можливо, доведеться розробити свою методологію для процесів та інструментів, які ви використовуєте, щоб команді було зручніше. Наприклад, команда маркетингу може фічі називати кампаніями, а команда продажів – перейменувати власні історії на лідів.

Аджайл методология : работа по Аджайлу в нетехнических командах

Синхронізуйтеся, та не губіться у процедурах

Коли кілька команд практикують аджайл, виникає ризик появи так званих “аджайл-осередків” (Agile silos). Це команди, які практикують аджайл внутрішньо, але не між собою та не між відділами. Їм потрібне щось на кшталт загального бачення, яке б перетворило їх на скоординовану екосистему. У цьому можуть допомогти багато фреймворків, наприклад SAFe, DaD чи LeSS.

Отже, вам важливо синхронізувати команди, але не провалюватися в процедури і бюрократію. Головна основа аджайлу – зміщення акценту з процесів на взаємодії. Прийняття процедур аджайлу без розуміння їхньої мети — дуже тривожний знак. Не зв’язуйте свої команди спробами синхронізуватись де треба і не треба.

“Люди мають дуже невелику цінність як гвинтики у машині, які роблять однакові речі взаємозамінними способами. Така діяльність вже для роботів. Люди найцінніші, коли діють автономно і можуть виявляти свої унікальні сильні сторони, розкривати свою історію, чутливість до якихось речей та тем, працювати у своєму темпі та зі своїм порядком сприйняття інформації. Ідея про “мудрість натовпу” базується насправді на різниці, унікальності досвіду окремих особистостей. Безумство натовпу приходить із синхронізацією та імітацією”

Premature Synchronization is the Root of All Evil

Висновки

Найбільша помилка, яку можна зробити на шляху переходу до аджайлу, – це розглядати гнучку роботу як чарівну пігулку, яка допоможе виконувати більше роботи за менший час. Сенс аджайлу не в цьому. Він у тому, щоб зламати малорухливі структури, які заважають людям виконувати роботу якнайкраще.

Вивчайте різноманітність стратегій, які аджайлісти виробляли роками, і вибирайте те їх поєднання, яке підійде вам найкраще. І звичайно, не втрачайте уваги до цінностей аджайл-маніфесту, щоб використовувати гнучке мислення якомога ефективніше.

Перекладено й адаптовано командою BrainRain за матеріалом How to Introduce Agile to Non-IT Teams (Nicholas Malahosky).

На додаток до теми послухайте доповідь Мікаела Гронлунда “Working Agile in a Non-Agile Organization”.