Більшість організацій переходять на скрам через гнучкість (agility).

Критерии готовности в Скраме

На картинці:

Гнучкість (ім.)

  1. Бути швидким і спритним; здатність легко, швидко пересуватися; здатність легко, швидко думати.
  2. Організаційний стан постійного потоку, еволюції, інновацій, удосконалення та винаходів.

Здатність підприємства відповідати на виклики, досліджувати та змінювати напрямок, використовувати можливості.

Реальна гнучкість, якої зможе досягти організація, визначається тонкощами застосування в ній скраму. Окрім власне переходу на скрам, гнучкість організації збільшить створення організаційних структур за скрамом.

Концепція re-vers-ify покликана нагадати людям, що структури потрібно створювати заново, а не прогнозувати або копіювати, і часто після осмислення скраму.

За скрамом, команди й організації можуть створювати, надавати, підтримувати й покращувати якісні продукти та послуги. За скрамом, вони створюють можливість реалізувати версію продукту не пізніше закінчення кожного спринту, тобто, не більше, ніж за 4 тижні, або й менше.

Дізнайтеся більше на тренінгу PSM I

Так у організації з’являються:

  • постійна гнучкість;
  • потенціал розвитку в своїй галузі;
  • можливість створювати мотивуюче робоче оточення.

У скрамі стан інкременту продукту вкінці спринту називають готовністю.

Щоб усі розуміли, що означає готовність, команди виробляють власне визначення готового. Визначення готового потрібне для спільного розуміння того, коли робота вважається виконаною. Так воно забезпечує прозорість у питаннях про виконану роботу.

Є кілька моментів, коли така ясність стає визначальною:

  • при прогнозуванні об’єму робіт, який реально виконати за один спринт;
  • при оцінці, чи закінчена робота над елементом беклогу продукту або його інкрементом;
  • при оцінці того, наскільки доцільним є функціонал в інкременті (щоб перевірка не вплинула на якість).

Скрам неможливо ефективно застосувати без визначення готового (Done).

В ідеалі, професійна організація вимагає, щоб стандарти якості були включені в продукт. І все ж скрам-фахівці дотримуються коректних критеріїв готовності. Завжди.

Неготова робота не може бути частиною інкременту. Її не можна віддавати в продакшн. Ніколи.

Тим часом мотивована команда фахівців продовжує шукати способи покращити продукт за критеріями готовності.

Багатьом командам із різних кінців світу не вдається створити готовий до випуску інкремент продукту.

І вводиться код, і проводяться тести, і все це в команді. От тільки інкремент розосереджений і губиться в безкінечних гілках обговорень. Або робота, яку було потрібно виконати до кінця спринту, все ще потребує інтеграції з продуктами інших команд. Або ж, іще гірше, її потрібно віддати для цього в різні відділи.

У таких випадках скрам викриває надважливі ускладнення в організаціях, які заважають командам створювати продукт, готовий до релізу. Стає помітним величезний проміжок «часу неготовності» (Undone Time), тобто часу, який потрібен для переходу від неготового продукту до готового інкременту. Цей час обмежує таку бажану гнучкість організації. Він вбиває можливість робити релізи позапланово, по ситуації.

Критерии готовности в Скрам

Мета спринту за скрамом — не просто виконати частину роботи, яку можна передати іншій команді, функціональній групі чи відділу. Інкремент має бути придатним до використання, до продакшену.

Після релізу нічого не має ламатися. В системі не повинна накопичуватися нова неврахована робота, якою хтось колись займеться, а поки вона висітиме і спотворюватиме загальне розуміння розвитку та якості.

Остаточне рішення про реліз має залежати від того, наскільки корисним є продукт. Його приймає власник продукту, єдиний представник користувачів і стейкхолдерів перед командою/командами розробки.

Дізнайтеся більше на тренінгу PSPO

Зрештою, інкремент має бути хоча б інтегрованим для використання в інших командах і системах, бути готовим до продакшену. Найчастіше команди визначають, що слід виконати (довести до готовності) всі дії з розробки (зокрема, тестування), щоб отримати інкремент, готовий до випуску.  

Давайте уявимо галузь, далеку від розробки програм. Чи можете ви уявити якість, подану через техніки, матеріали й інструменти? Хіба це стосується того, як створити якість, або її визначення?

Якість визначається характеристиками продукту

Якість продукту закладена в якостях, які він має виявляти. Готовий продукт, за скрамом, — це не просто продукт, виконаний за суворими стандартами й готовий до випуску. Готовий продукт говорить про розуміння специфіки продукту в вашій організації.

Цінні інкременти у скрамі дуже важливі.

Зміни й перестановки задля створення цінного інкременту — ось реальна задача скраму й один із принципів аджайл-маніфесту.

Із аджайл-маніфесту:

Наш найперший пріоритет — задовільнити клієнта, рано і постійно надаючи цінні програми.

Із Посібника зі скраму:

Фреймворк, у якому люди можуть працювати з безліччю проблем, продуктивно і творчо постачаючи продукти найвищого рівня!

Отож, чи є у вас критерії готовності? Якщо так, то що ви визначаєте як готове? Це щось реальне для виконання чи цінне? Чи кожен створений елемент інкременту є цінним? Чому ні? Чи знає про це скрам-майстер? A керівники? Що вони з цим роблять?

(с) Гюнтер Верхеєн. Перекладено й адаптовано командою BrainRain.