Продакт Оунер чи продакт-менеджер, ось у чому питання! Чим відрізняються ці ролі? І головне – хто тут бос?

Це питання звучить майже на кожному тренінгу PSPO, тож ми вирішили відповісти в блозі. Просто щоб зберегти ваш час на тренінгу на інші, складніші питання 🙂

Хто такий продакт-менеджер (менеджер продукту)

В ідеалі, продакт-менеджер – це позиція, на якій вам доводиться відповідати за успіх продукту і серед користувачів, і на ринку.

Продакт-менеджер відповідає за маркетингові дослідження, валідацію цільової аудиторії, формування довготривалого бачення компанії, спілкування з зовнішніми стейкхолдерами… Мабуть, правильно деякі люди називають продакт-менеджерів CEO продукту – адже саме вони закривають своїми грудьми весь спектр зовнішніх робіт.

Продакт-менеджер в двох словах:

  • 🙏🏼 євангеліст продукту 
  • 👀 візіонер продукту 
  • 🤓 гуру маркетингових досліджень ​​
  • 🙊 стейкхолдер зовнішньої і внутрішньої комунікації 

Під його егідою перебуває реалізація стратегії й моніторинг всього циклу створення продукту, починаючи від маркетингових досліджень, пропрацювання цільової аудиторії і до його реалізації на ринку. Від менеджера продукту очікають якнайглибшого розуміння продукту і цільової аудиторії. Йому більше, ніж іншим, потрібен цілісний високорівневий підхід до продукту.

Ось тому деякі продакт-менеджери не без причини називають себе мамусями/татусями свого продукту.

Хто такий Продакт Оунер (власник продукту)

Власник продукту працює “вдома”, в команді розробки. На ньому, як на домогосподарці, лежить уся необхідна, але зовсім непомітна (коли зроблена) робота. Це визначення сторісів, управління беклогом, пояснення вимог команді, формування процесів у продукті, відвідування зустрічей, комунікація валідованої дорожної карти продукту PMу і надання внутрішнього/зовнішнього зворотного зв’язку менеджерам, що допомагає їм формувати дорожну карту/бачення продукту. Якщо так, Продакт Оунера можна цілком резонно вважати його COO (Chief Operating Officer).

Якщо вірити Скрам Гайду 😄, на власнику продукту лежать такі обов’язки:

  • визначати беклог продукту і створювати релевантні юзер сторіс (історії користувачів);
  • пріоритизувати розробку;
  • перетворювати проблеми користувачів в історії і переконуватися, що виконана робота вирішує їх.

Отже, різниця між PM і PO полягає в тому, що поки продакт-менеджер перебуває поза будівлею, займається дослідженням ринку, зустрічається з потенційними клієнтами і збирає відгуки, Продакт Оунер залишається вдома у постійному контакті з командою розробників і стежить за коректністю всіх виробничих процесів.

Таким чином, власник продукту є голосом клієнта Scrum-команди. Він допомагає розробникам швидко отримувати правильні відповіді. Окрім того, Продакт Оунер доступний весь час, тоді як достукатися до продакт-менеджера буває проблематично.

Запрошуємо на сертифікаційний тренінг Professional Scrum Product Owner (PSPO)

Коли ці ролі взаємозамінні?

У невеликих стартапах і командах до 20-ти людей часто існує лише одна позиція: продакт-менеджер або Продакт Оунер, як уже назвуть. Ця людина може працювати і з командою розробки, і з зовнішніми стейкхолдерами, доки організація ще не розрослася і роботи не так багато.  

Та з розвитком стартапу одна людина більше не може справлятися з виконанням задач і продакт-менеджера, і власника продукту. Коли продукт велетенський, відповідальність за його розвиток і реалізацію можуть нести троє, четверо, ба навіть більше людей. Так на допомогу власникам продукту з’являються власники функцій, компонентів і фіч. А менеджер продукту отримує більше вільного часу і може сконцентруватися на формування довготривалого бачення і розробці стратегії розвитку продукту.

Ролі власника продукту (тактика) і менеджера продукту (стратега) часом перехрещуються. Бачачи це, керівники часом не розуміють, нащо потрібні дві позиції на одному продукті. Та розділяти треба, щоб володарювати – якщо об’єм роботи з зовнішніми і внутрішніми стейкхолдерами вже не дає одній людині справлятися з нею. 

І це ще раз підкреслює необхідність якісної комунікації між продакт-менеджером і Продакт Оунером. Тактичні рішення мають відбивати стратегічний погляд, а стратегія – враховувати обставини, з якими стикається команда розробки. 

І нарешті

Організаціям будь-якого розміру, ваги та віку 🙃 слід дотримуватися гнучкості, розподіляючи відповідальність за продукт. Роздавати продуктові ролі слід не тоді, коли по-іншому вже не можна, а коли потрібно.

Наприклад, у маленькій скрам-команді тімлід може брати на себе роль скрам-майстра. Та якщо йому бракує для цього навичок чи необхідних якостей (як альтруїзм або вміння розмовляти з людьми), власник продукту перебиратиме на себе частину його обов’язків. А так не можна.

Бажаєте глибше розібратися в ролі Продакт Оунера? Для цього якраз існує сертифікаційний тренінг PSPO (Professional Scrum Product Owner) від Scrum.org. Приєднуйтеся і пізнайте всі тонкощі ролі власника продукту, його відмінність від PMa, задачі й цілі, а також (дуже популярно!) які задачі не можна скидати на вас, якщо ви Продакт Оунер 😉